Skoda käväisi sitten virkistäytymässä maksullisen miehen käsittelyssä. Mies vaihtoi moottori- ja vaihteistoöljyt (hyvin luistaa taas!), joitain suodattimia, sekä harrasti muuta yleisluonteista kausihuoltoon liittyvää räpellystä. Lisäksi hää korjasi valojen suuntauksen kehittämällä siihen "ratkaisun" (toinen etuvalohan siis osoitti katsastusmiehen mukaan _sentin_ liian alas -> korjauskehoitus...) ja kartoitti mikä on karvankäryttimen tilanne, kun meikäläisen kermaperse ei talvisin lämpiä kuskin pallilla istuessa ja Winter is coming. Koko lystin hinta 356e kiitos!
Tämä raha kaivettiin säästotililtä, jonka saldoksi jäi 700e. Joudun muutes ehkä olosuhteiden pakosta kajoamaan tiliin vielä toisenkin kerran tässä kuussa :( Tilanteessa on myös pari paradoksaalista ilmiötä.
Ensinnäkin, käyttämäni autohuoltamo on ihan fantastinen paikka, ne miehet siellä on oikeesti IHANIA, eikä mua haittaa yhtään maksaa niille (paljon) mun auton hyvänäpitämisestä. Huoltamo on osa Autoasi-ketjua, eikä siten halvin mahdollinen nyrkkipaja, mutta kaikinpuolin luotettava ja toimiva lafka. Ikinä ei ole tullut semmonen olo että ne pitäisi meitsiä jotenkin hölmönä/vajaana/ huokailisi silmiä pyöritellen "naiset ja autot" -tyyppisesti, vaikka en osaa aina ilmaista autoon liittyviä asioita vakavastiotettavasti (lue: siihen olisi yleensä syytä).
Myönnän heittäytyväni autokuvioissa usein silmienräpsyttelylinjalle, koska nää autojutut on niinku tosi monimutkasia enkä mä jotenkin tajuu yhtään näitä, että voisko joku *räpyräpy* auttaa ja korjata että pääsen taas vähän ajelee *räpytiräpy*. Eli itse osaan tyyliin ajaa eteenpäin, taaksepäin ja tankata. Loput hommat ulkoistetaan.
Myöskään ei ole ikinä tullut silmäänkustu olo, aina selitetään (riittävän yksinkertaisesti..) mitä autolle tehdään ja miksi. Ja vaikka varsinkin edellinen autoni Nissan oli ns. kompaktin kokoinen kauppakassi vuosituhannen alusta, siellä ei koskaan ole katsottu nenänvartta pitkin ja todettu "jaa sulla on tällänen..." Ymmärrän kyllä että mun karvalakki-Skodan (saati sen ex-Nissanin rottelon) sijaan olisi varmaan ihan jo ammatillisen kasvunkin näkökulmasta kliffempaa huoltaa jotain turboahdettua uudenkarheeta sportti-Audia, joka laukee nollasta sataan 0,4sek ja missä on kaikki herkut ja kullalla silatut hilavitkuttimet, mutta kun ei mulla ole sellasta autoa!! Onneksi Skoda tuntee itsensä aina tervetulleeksi tuonne :)
Eli ihanat miehet ja loistava palvelu -> saa maksaa, ei haittaa. Nuo esimerkkinä mainitut negatiiviset kokemukset on suoraan elävästä elämästä, ja niistä maksaminen on vituttanut joka kerta.
Toisekseen, aina vähän mietityttää kun noille autonhuolloille kuitenkin tulee hintaa, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Että ehkä se vaan köyhästä tuntuu usein kalliilta, sillä kuten jo mainitsinkin niin tässä huollossa valojen suuntaamiseksi tehtiin "ratkaisu". Valoumpiosta puuttui joku pieni nikale jolla valo pysyy oikeassa asennossa. Ilman "ratkaisua" olisi pitänyt vaihtaa koko umpio, jonka hinta (siis sen pelkän osan) on kuulemma enemmän kuin koko tämänkertaisen käynnin loppusumma. Huhhuh, onneksi on nippusiteet keksitty tai millä se ikinä onkaan kondikseen viritetty, ihan sama.
Ja sitten sen karvankäryttimen, a.k.a. penkinlämmittimen kohtalo. Vastukseen on palanut reikä (tai jotain?) ja penkki pitäisi repiä auki ja vaihtaa vastus ja verhoilla uudestaa ja ja ja... Ei kuulemma 500e riitä jos haluaa penkin ennalleen, vaihtoehtona ois että ostaisi Motonetistä jonkun karseen penkinpäällisviritelmän. Mutta oikeastihan se ei ole vaihtoehto, mun maailmassa estetiikka tulee joissain asioissa ennen käytännöllisyyttä, ja tämä on yksi niistä jutuista. Eli lähden kohti villahousukauppaa, ja karaisen pakarat kestämään talvipakkaset ilman lisälämmitystä.
Eli tavallaan pääsin sitten kuitenkin edullisesti ulos sieltä :) Sitä vaan monesti mietin että koska viimeksi oon laittanut tollasia summia itseni hoitoon? En koskaan :D Prioriteetit järjestyksessä ja silleen...
Juurikin näin. Terveisiä mun Toyotalta, joka rätkii sähköiskuja kuljettajan takatuuppariin jos lämmityksen erehtyy napsauttamaan päälle. Kärykin käy. Palovakuutus voisi olla aika jees :) kyllä siihen kylmään penkkiin tottuu.
VastaaPoistaTotaalirepeäminen :D
PoistaHei! Mulla on sellanen motonetin suoja kuskin penkillä, äläs naura ny! :D Se on sellainen magneetti/hierova versio katsos. Halvalla lähti ja nyt ei penkin jouset (kovin pahasti) paina. Meilläkin auton huollossa yritettiin säästää ja annettiin ammattikoulun hoitaa katsastus ja siihen liittyvät huollot. No ei mennyt ihan kuten strömsössä, taitaa tulla neljä katsastuskäyntiä yhteensä ja auto olis pois pelistä monta viikkoa! Edelleen prosessi kesken, mutta homma jäi meidän hoidettavaksi.
VastaaPoistaOu mai :O Toki niiden amislaistenkin täytyy jollain harjoitella, mutta siihen sisältyy aina riski että se oppi erehdyksen kautta tulee juuri omalta kannalta huonoon saumaan... Itse olen näissä asioissa valmis maksamaan siitä että mielenterveys säilyy ja homma toimii sovitusti. Tsemppiä teille asian loppuun saattamiseksi!
PoistaItsehän annoin kerran terveydenhoito-opiskelijan ottaa multa verinäytteen, ja se tökki kyynärvartta neulalla suonta etsien niin kauan että toimenpidettä valvonut hoitaja tuli lopulta ottamaan sen verinäytteen - eri kädestä, koska toinen oli jo niin huonona :D Eli aika tarkkaan nykyisin harkitsen milloin olen valmis antamaan harjoittelijan hoitaa hommia.
Ehkäpä lähden metsästämään Motonetistä jotain talvipäälistä penkkiin, jos löytyis vaikka lämpö- ja hierontaominaisuudella varustettu versio? Pärcii kiittelisi varmasti tammikuun pakkasilla :)
Penkin voisi uusia kokonaan autopurkaamolta tai esim. autovahinkokeskuksesta hankittavalla samanlaisella penkillä. Hintaa tuollekin tosin saattaa kertyä.
VastaaPoista